fredag 6. november 2009

Novelleanalyse - Dagsnytt


Teksten heter ”Dagsnytt” og er skrevet av Anna Gavalda. Den er fra novellesamlinga ”Eg vil at nokon skal vente på meg”, som kom ut i 2005. Teksten har sjangeren novelle. Den er kort, har en konflikt, bygger seg opp mot et høydepunkt, har et ganske kort tidsrom og få personer. Temaet i novellen er skyldfølelse. Det som er typisk for novellen jeg skal analysere er at det er skrevet veldig mye rundt det som egentlig er temaet. Det som er ”hovedpoenget” i novellen blir på en måte litt gjemt bort av masse annet som ikke har så veldig mye med hovedtemaet i novellen å gjøre.

Novellen handler om en mann som skriver en rapport om det han gjør, altså om livet sitt. Han er hovedpersonen i novellen og heter Jean- Pierre Faret. Han jobber i et kjøttfirma, som eies av Paul Pridault. Han jobber veldig mye og setter seg virkelig inn i den jobben han gjør. Han er salgsansvarlig for hele vestsonen på kjøttfirmaet. Det halvparten av uken hans går med på, er å sitte bak rattet i firmabilen. Det han gjør er å ta rundturene for eieren. En dag skulle han i to møter, det ene i Pont- Audemer og det andre i Bourg- Archard. Han var en del forsinket, siden det var tåke på motorveien. Siden han var litt stresset, holdt han nesten på å miste avkjørselen. Senere på ettermiddagen ringte kona og var utrolig bekymret. Hun forteller at det hadde skjedd en forferdelig trafikk- ulykke på veien han hadde kjørt på tidligere på dagen. Han forsto først ikke hva hun mente, men etter at han så det på nyhetene, skjønte han hva som hadde skjedd. Det var flere drepte og sårede mennesker i ulykken. Etter mange nyhetssendinger og avisartikler om ulykken, forstår han hvordan det skjedde. Han hadde egentlig glemt alt. Han fortalte alt han husket til kona. Hun ville at han ikke skulle si noe, til noen. Hun ville ikke at han skulle havne i fengsel. Men han selv er litt usikker på om han vil ta straffen sin eller ikke.

Teksten åpner midt i handlingen. Den starter med: ”Eg burde heller gå og legge meg, men eg kan ikkje…”. Novellen har altså en ”In medias res”- innledning, og vekker interessen med en gang.

Novella er bygd opp med at den først begynner med slutten. Deretter blir det som er handlingen i novellen samlet i en rapport som hovedpersonen skriver, som kommer tilbake til slutten igjen. Teksten inneholder tilbakeblikk. Et eksempel på et tilbakeblikk i teksten er når han kommer på at han har forårsaket ulykken. Da ser han tilbake på hva som skjedde tidligere.

Novellen slutter med en ganske åpen slutt. Den slutter med at han skal lese gjennom rapporten han har skrevet. Dette gjør han for å se om det hjelper han å bestemme seg for hva han skal gjøre.

Synsvinkelen novellen har, er en personal synsvinkel. Det er en førstepersonsforteller, en jeg- forteller. Den er knyttet til en av personene i teksten (Jean- Pierre). Synsvinkelen i en tekst har stor betydning. Den bestemmer hva leseren får vite og hvordan det blir fortalt. Synsvinkelen viser på en måte én side av fortellingen, og den gjør sånn at man oppfatter handlingen fra den sin side.

Det var vanskelig å finne ut hva som virkelig var viktig i språket i novellen. Det står så mye i teksten, som er skrevet på så mange forskjellige måter. Det er både tankereferat og replikker i teksten. Alt som skjer i novellen står ikke skrevet, så man må lese en del mellom linjene. Noen hendelser blir gjentatt med andre ord og uttrykk, for å skape spenning. Et eksempel: ”Og elles heldt eg på å miste avkjørsla” og ”Feilmanøveren til ein sjåfør som skal ha rygga ved avkjøringa til Bourg- Achard, skal vere årsaka til kjedekollisjonen…”. Teksten inneholder også sammenlikninger. Hovedpersonen sammenlikner de små detaljene han gjør når han setter produktene sine ut i butikken; med når han er ute og går med ei vakker jente, mens han lovpriser sjarmen og alle kvalitetene hennes.

Etter min mening er temaet i novellen skyldfølelse. Men jeg synes også at sorg og egoisme er viktige ting novellen handler om. Hovedpersonen angrer veldig, etter at han husket at det var han som forårsaket den store trafikk- ulykken. Han ville egentlig bli straffet for det han gjorde, for å trøste de det gikk ut over. Jeg synes den også handler en del om egoisme. Han går rundt i sin egen boble, med tanker som for det meste handler om arbeidet sitt. Det virker som om at han ikke bryr seg så mye om familien sin. Når han husker at det er han som har forårsaket ulykken, tenker han først at han er fortapt. Han tenker ikke for eksempel på hvordan barna kommer til å få det, når han havner i fengsel.

Jeg synes det var ganske vanskelig å forstå denne novellen. Men likevel liker jeg den fordi den er godt gjennomført og bra skrevet. Man må virkelig sette seg ordentlig inn i teksten for å skjønne handlingen. Det er ikke nok og bare å skumlese den en gang. Etter at jeg hadde lest den tre ganger begynte tingene å falle litt på plass. Siden det som skjer i handlingen ikke står direkte skrevet ned, må man virkelig lese mellom linjene og tenke ordentlig for å få alt med seg. Jeg tror også at man kan oppfatte den veldig forskjellig fra person til person, helt ut i fra hvordan man tolker den.

tirsdag 6. oktober 2009

Blood Diamond


My evaluation of the film

When I saw this movie, it made me think how lucky I am. There are so many unlucky people in the world. The movie shows that the world is very unfair and that the values are uneven distributed.

I think the movie was very good because it was based on real facts. The movie describes very well that there can be so many terrible things behind the diamond industry. The actors in the movie, was also very good. The movie had many horrible things that happened, like shooting, blood, murders and selfishness. But it had also some good things, like love and friendship. I think it was good that the movie had a happy ending; because it was mostly about sad things.

I really recommend this movie to everybody. If you are going to see this movie, it will really open your eyes. I think you will think twice before buying a diamond.

torsdag 1. oktober 2009

Norsk lekse til torsdag 01.10

Tøm teksten s.94:

1. Episk dikting er oppdiktede fortellende tekster. Episk dikting forteller historier. I en episk tekst er det alltid en forteller eller en fortellerstemme som fører ordet. Episke tekster inneholder én eller flere hendelser. Det er vanlig med personer eller andre vesener som for eksempel dyr eller fantasifigurer i episke tekster. Eksempler på forskjellige typer typer epikk er: eventyr, roman, novelle, saga og myter.

2. Forskjellen på novelle og roman:
Novelle: Roman:
- ofte kort - ofte veldig lang
- få personer - mange personer
- få hendelser - mange hedelser
- få skildringer - grundige skildringer
- få sentrale situasjoner - omfattende handling
- ofte åpen slutt - ikke åpen slutt

3. Ordet novelle kommer fra italiensk og betyr "nyhet". Opprinnelig var novelle navnet på tekster som var overraskende eller dramatisk.

4. Myter er fortellinger om hvordan en kan forstå verden og tilværelsen. Det er en type fortelling om guder og helter. De har usanne forestillinger om personer og fenomener. Myter sier mye om hvordan det er å være menneske, og hvordan det er å leve.

5. Forskjellen på forfatter og forteller er at forfatter er et levende menneske som sitter å skriver(den som skriver boken), mens fortelleren er den som fører ordet og snakker til oss i teksten. Ett av de viktigste valgene en forfatteren gjør, er å bestemme seg for hvem som skal fortelle historien.

6. En fast personal synsvinkel er en synsvinkel som er knyttet til en av personene i en tekst. Synsvinkelen kan ligge fast hos én person, men den kan også skifte mellom flere. Fortelleren kan gå inn i hovedpersonens tanker og følelser.

7. Eksempler på ulike fortellere:
Jeg- forteller- deltar i historien
Autoral forteller- deltar ikke i historien
Refererende forteller- observerer kun personene og omtaler det som skjer
Allvitende forteller- obseverer personene fra utsiden og ser inn i tankene deres

8. Begrepet kronologi betyr at tekstene blir først fortalt med det som skjedde først og sist fortalt med det som skjedde sist. Altså at tekstene blir fortalt i kronologisk rekkefølge. Men det er ikke uvanlig å bryte kronologien.

9. Spenningen i en novelle er vanligvis bygd opp i slutten av teksten; ved at handlingen bygger seg opp mot et høydepunkt, gjerne med en overraskende slutt.

10. Det som menes med in medias res er at man går rett på sak.I begynnelsen av en tekst gjelder det å fange interessen til leseren holde på den. Derfor er det lurt med en in medias res i begynnelsen av en tekst for å få oppmerksomheten til leseren med en gang.

11. Skildring er en slags pause i handlingen. Fortelleren går nærmere inn på personene og miljøet. Skildringer er beskrivelser. Eksempel: Eplet er rundt, blankt og rødt.
Scenisk framstilling er når fortelleren viser hva som skjer, i stedet for å kommentere eller beskrive. Eksempel: Hun ble rød som en tomat i ansiktet og ville bare synke ned i jorden.

12. Forskjellen på direkte og indirekte personkarakteristikk:
Direkte personkarakteristikk- er når fortelleren beskriver eller kommenterer en persons karaktertrekk og utseende.Indirekte personkarakteristikk- viser karaktertrekkene til personene gjennom det de gjør og sier.

13. Å tolke en tekst er å forstå innholdet og meningen i en tekst. Det er veldig individuelt hvordan man tolker en tekst, man kan tolke tekster helt forskellig fra andre.

English- Homework due Wednesday 30th

Point of view:
Point of view describes from which grammatical person’s perspective the story is perceived. It is the one who tells the story. Examples: The first person, the third person etc.
An example from the text “Going Home” in the book: The story is perceived in the third person’s perspective (he, she..). It is the author who tells the story.

Concord:
Concord means the change of the verb depended on the sentence. The verb changes on who the person the sentence is about.
Examples: I walk to school every day. She walks to school every day.
The boy loves to do homework. They love to do homework.

Adjectives and adverbs:
The difference between adjectives and adverbs:
Adjectives → modify nouns, it changes the nouns in some way. They describe the nouns.
Adverbs → modify verbs, adjectives and other adverbs. They describe verbs, adjectives and other adverbs (adverbs are formed by adding –ly).

A characterisation of one of the characters from a story:
Vingo - from the text “Going Home”
- Silence
- Dusty face
- Shy
- Nervous
- White
- Quite small

fredag 25. september 2009

Det første innlegget..